Thursday 22 December 2011

Susu Ibu: Soalan dan jawapan

Assalamualaikum semua,

Sempena di hari Jumaat yang barakah ini, saya cuba untuk membantu seorang ibu ini melalui forum Susuibu.com. Saya dah lama jadi ahli, tapi dulu ada masalah teknikal yang mana saya tak boleh login.. semenjak 3-4 bulan lepas barulah saya aktif melihat dan memberi komen/ maklumbalas. Kebanyakan maklumbalas yang saya berikan di dalam forum tersebut adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri, pembacaan dan apa yang saya belajar semasa kelas penyusuan yang saya hadiri.

Tujuan saya hanya satu, untuk membantu, memberi idea dan menyokong para ibu yang ingin menyusukan, walaupun saya bukan yang terbaik kerana ramai lagi yang hebat-hebat di luar sana,  tapi saya harap dengan sekelumit jawapan ini dapat membantu ibu-ibu yang lain untuk memberi yang terbaik kepada anak-anak mereka :-)

Di sini saya sertakan satu soalan dari forum tersebut:-

Soalan 1
how to direct feed and maintain jadual pum..
aswt mommies, pls help..

saya confuse sgt.skrang sy direct bf,pam n buat power pumping 2-3 kali seminggu utk membykkan susu saya. kalau pam skali dapat la 1-1.5oz. dan saya baru abis pantang at 52 days.
kemusykilan saya, bila sampai waktu pam, anak saya meraung, so saya direct feed dulu. after dia seems ok n saya rasa B kosong,so saya tak pam la. in other words schedule pumping saya goes haywire, dah tak ikut jadual..adakah ini OK untuk pengeluaran susu saya? sebab saya tengok susu saya ni byk tu gak..kekadang da rasa B kosong pon anak nangis2 lg..sodih gk la. tapi saya harap power pumping tu akan bagi saya positif result dalam 1-2 wks lagi.
2nd quest- jenis pump akan mempengaruhi hasil susu perahan ke? saya menggunakan Medela pump in style advanced. sbb setiap kali saya habis pump (30 mins-1 hour) and takde susu keluar, then saya picit B saya tgk masih ada susu menitik? saya make sure saya pump both B atau direct feed every 3-4 hourly..
seriously i dunno what ive done wrong.makan elok2 dah, dengan supplement, ASI, habbatus sauda, pump/df every 3-4 hourly,minum air bergelen, susu pun..saya tawakkal je la ni,if pjg rezeki anak saya insyaAllah ada la..

Jawapan saya:-
Salam ****, tahniah baru melahirkan bayi...
pendapat saya, puan boleh buat beberapa teknik di bawah:-
a) ketika sedang pam dan bayi menangis terus berikan direct feeding kepada bayi puan dan sambungkan mengepam apabila bayi puan sudah kenyang. contoh sedang pam dalam 5 minit dan bayi menangis ingin susu, bagi direct feeding dan sambung pam lagi 15 minit.
b) saya agak puan dah boleh tau waktu bayi menyusu ketika ini.. contoh bayi puan akan menyusu sekitar 8 hingga 8.30 pagi (tmasuk nak tidurkan dia) puan boleh start mengepam setengah jam/sejam selepas menyusukannya
3) pam diwaktu malam/ awal pagi
4) pam di dalam keadaan tenang, tengok tv ke, baca majalah ke, jadi kita takkan terlalu risaukan kuantiti susu tu
saya anggap permulaan yang bagus untuk dapat 1-1.5 oz untuk sekali pam. cuba bayangkan, kalo puan mengepam 4 kali sehari, puan akan dapat sekitar 6oz sehari iaitu utk 2 kali susu. kalau 30 hari? kan byk tu

kepada soalan kedua, saya tak pernah cuba pakai medela pump-in-style, tapi bagi saya sendiri ada perbezaan antara pam manual/ elektrik atau single/double pump.
tapi kebiasaan mengepam sekitar 15-20 minit sahaja bagi sebelah payudara. pendapat saya terlalu lama utk puan pam sejam untuk sebelah payudara. puan pun perlukan rehat ye..
kebiasaannya 5 minit pertama untuk stimulate, kemudian let down reflex sekitar 4-5 minit (susu keluar byk), kemudian 5 minit lagi tiada susu keluar dan sekiranya bernasib baik 5 minit terakhir akan jadi let down reflex lagi sekali . jarang susu akan keluar sepanjang masa. (ini ikut pengalaman saya laa)
pemakanan supplement bukanlah dapat hasil sekelip mata, tapi perlu berterusan dan dilakukan rutin. sebaiknya jgn selalu tukar supplement, coz tak tau badan kita serasi yg mana.. beri tempoh badan untuk terima masa sekurang-kurangnya sebulan ke 2 bulan.
ok, happy breastfeeding! jgn stress2 dgn kuantiti yek 




Harap jawapan ini dapat membantu ibu-ibu di luar sana.. yang penting jangan stress dengan kuantiti yang dihasilkan, okay.. Sayapun tak sangka, saya tulis panjang lebar pulak untuk soalan ni, bila dah post baru perasan hehehe...

0 comments:

Post a Comment