Tuesday 12 July 2011

Spectra 3

Assalamualaikum dan salam sejahtera,


Spectra 3 saya bersama Stylo Mama Shoulder Bag

Kali pertama saya kenal Spectra adalah dari email Yahoogroup rakan-rakan sekolah saya. Dedulu kawan-kawan tak aktif gunakan Facebook seperti sekarang, jadi Yahoogroup inilah tempat berbincang apa saja topik termasuklah parenting. Mereka jugalah perkenal Spectra, masa tu saya belum berkahwin jadi saya ingatkan kereta aje ada jenama Spectra ni sehinggalah dibincangkan dalam Yahoogroup ;) Yang bestnya kaum bapa pun terlibat sekali dalam perbincangan pam susu ini. Mereka jugalah perkenalkan dengan cloth diapers Lunatots dan belian online.Terima kasih kawan-kawan. 

Kemudian, saya disahkan mengandung.. dalam masa yang sama bertanya jugalah kepada colleague yang rajin mengepam, pakai brand apa.. dia bagi tau Spectra. So dalam kepala asyik ingat Spectra..Pada Oktober 2009, saya dan suami ke Kelas Asas Penyusuan anjuran Lunatots dan Sarakids, barulah bertentang mata dengan Spectra 3. Terus rembat pakej :)

Sekarang, saya dah pakai selama 1 tahun 8 bulan, baru sekali hantar servis :). Masih belum tukar apa2 part kecuali tambah breastshield (kekadang terlupa bawak balik kedua-dua breastshield, senang ada standby 1 di rumah :))
Spectra 3 ini ada kelebihan dan kekurangannya juga yek.

Kelebihan Spectra 3
1) Antara mesin pam yang senyap - Sekiranya anda pam di ofis, anda bolehlah mengepam di cubicle, tak mengganggu rakan sebelah. Kalau ada bunyipun tak mengganggu emosi mereka yang banyak kerja heheheh
2) Tahan lasak - Pam saya ni adalah sekali dua terjatuh, so far takde rosak apa
3) Boleh digunakan secara single/double pump
4) Anda hanya perlu pusing sahaja bagi menentukan kadar kekuatan hisapan. Selalunya saya pakai yang sederhana sahaja, sudah membantu proses pengeluaran susu sepenuhnya.
5) Hisapan mimik bayi.

Kekurangan Spectra 3
1) Berat! Saya pernah travel dengan membawa Spectra 3 dalam knapsack. Adoiii sakit belakang mak tau! hihihi. Tapi kalau setakat bawak dari rumah ke ofis, ok aje..
2) Besar - Spectra 3 ni boleh dikategori besar jugalah.. kan rupanya macam kotak
3) Untuk double pump dan aksesori lain seperti filter, kena beli berasingan
4) Sedikit panas, terutama selepas lebih 20 minit pakai. Tapi kalau saya terlupa nak tengok jam semasa mula mengepam, rasa kotak pam bila panas.. saya dah tau signal untuk stop hehehe

Specta Filter untuk mengelakkan backflow masuk ke mesin
Yang lain-lain, saya rasa okay. Tepuk dada tanya selera :)

Harganya hanya RM388.00 + satu lagi breastshield RM70.00 (untuk double pump)




  

2 comments:

Unknown said...

ye...memang berat. baru2 ni g outstation, kena usung backpack satu site. adoiii..sakit bahu. tp yg best, pam ni tahan lasak kan

Mom&Baby House said...

Cik Ayu pun pakai Spectra jugak yek? My suggestion utk yg pkai Spectra, kalo utk outstation kena sediakan jugak manual pump. Berat esp bila outstation yg banyak kena bjalan.. tapi kalo stakat g kursus (yg tak memerlukan byk pergerakan) ok aje... apa2 pun saya sayang semua pam saya hehehe
-Mama Sham-

Post a Comment