Wednesday 27 July 2011

Tiub pam dan checklist Spectra 3

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :)

Informasi untuk mommies semua...

Kadang-kadang bila kita pam menggunakan apa-apa pam sekalipun, tiub akan berpeluh atau kejadian susu termasuk di dalam tiub kan? Jadi, tiub tersebut perlu dikeringkan sebelum proses mengepam seterusnya. Cara nak keringkan tiub tu ialah dengan menyidai/ menggantungkan selepas sesi pengapaman. Contoh, pam diletakkan di meja, biarkan tiub tgantung ke bawah. Ataupun pukulkan tiub tu ke dinding atau meja untuk keluarkan yang air/ susu yang terperangkap.

Ini pulak checklist untuk mommies yang mungkin mengalami masalah semasa pengepaman menggunakan Spectra 3:-
1) Pilihan: Guna filter, filter ni harus ditukar bila dah tiada tanda difilter tersebut.
2) Position semasa mengepam pulak, ialah duduk dalam keadaan tegak tapi selesa, botol ke bawah.
3) Kalau rasa hisapan tak kuat seperti biasa, cuba tekankan/ adjust sedikit di tempat pusing/punat tu, kadang-kadang terlonggar, tu yang tak kuat hisapan. Jangan pusing sehingga maximum untuk elakkan punat tu longgar.
4) Check pemasangan breastshield dan membrane.. kalo membrane tak betul masuk pun atau sudah haus (selalu terjadi kat membrane yang dah guna lama) bole bagi kesan kat hisapan jugak.
5) Tukar botol baru bila susu dah lebih dari bekas biru tu (tempat membrane). Kalo tak susu akan melimpah keluar, sayang aje...
Kalau semua dah buat, masih tak ok.. bolehlah antar servis. :-)

Bagi yang belum beli pam, untuk elakkan kita sukar mengepam semasa antar servis, semak dulu dengan kedai tu ada terima untuk servis dan boleh pinjam kedai punya tak sementara servis tu.

Mom&Baby House menyediakan khidmat pinjam pam semasa pam anda dihantar servis sekiranya pam di beli dengan kami :)

Happy Breastfeeding!

0 comments:

Post a Comment